Czy środki antykorozyjne są bezpieczne dla lakieru i chromu?
Rdzewiejące elementy samochodu to nie tylko problem estetyczny. Szybko postępująca korozja, penetrująca w głąb metalowych części, może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń mechanicznych, stwarzających zagrożenie w ruchu drogowym. W walce z korozją stosuje się specjalne preparaty konserwujące. Czy zawarte w nich składniki nie uszkodzą lakieru i chromowanych części samochodu?
Dlaczego na samochodach tworzy się rdza?
Rdza jest bezpośrednim skutkiem chemicznej reakcji korozji, czyli utleniania się pierwiastków, z których zbudowane są metalowe elementy konstrukcji pojazdu. Produkowane w ostatnim dziesięcioleciu auta posiadają co prawda fabryczną powłokę antykorozyjną, lecz nie jest ona w stanie w 100% ochronić pojazdu przed rdzą. W celu lepszego zabezpieczenia antykorozyjnego kierowcy muszą zatem podjąć odpowiednie kroki we własnym zakresie.
Ogniska korozji powstają najczęściej na powierzchni lakieru oraz w strefie podwozia. Wierzchnia warstwa lakieru samochodowego narażona jest na uderzenia drobnych kamyków czy gałęzi w czasie jazdy, co prowadzi do powstawania rys, odprysków i pęknięć, które w reakcji chemicznej z wodą opadową mogą zamienić się z czasem w ogniska korozji. Rdza pojawia się najczęściej:
- w dolnej części drzwi,
- na nadkolach,
- na progach,
- na masce silnika,
- na pokrywie bagażnika.
Rdza pojawia się również na chromowanych elementach pojazdu, takich jak np. chromowane listwy boczne. Choć chrom jako metal charakteryzuje się wysoką odpornością na korozję, podczas przeglądu warto zwrócić uwagę i na jego powierzchnię. W końcu nie ma nic gorszego niż rdzawe plamy na wypolerowanym chromowanym progu.
Jak stosować produkty antykorozyjne, by nie zniszczyć lakieru lub chromu?
Przede wszystkim wybierzmy sprawdzony preparat od renomowanego producenta. Nie wszystkie produkty dostępne na rynku nadają się do bezpośredniej aplikacji na lakier. Jeśli chcemy mieć pewność, zastosujmy RUST STOP firmy Rust Check Poland, który jest w pełni bezpieczny dla elementów chromowanych i lakierowanych.
Równie ważne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni do nałożenia na nią preparatu antykorozyjnego. Samochód powinien być dokładnie umyty i wysuszony. Przed przystąpieniem do aplikacji środka należy sprawdzić, czy w zakamarkach nie pozostały zanieczyszczenia w postaci błota lub piasku. Kolejnym etapem będzie usunięcie nieciągłości na powierzchni lakieru, czyli większych odprysków i zarysowań. Warto także pozbyć się odpadających fragmentów rdzy i oczyścić w miarę możliwości miejsca skorodowane.
Pamiętajmy, aby cały proces przeprowadzić zgodnie z zaleceniami producenta danego preparatu.