Wpływ czynników atmosferycznych na rozwój rdzy
Każdy samochód jest narażony na korozję - bez względu na markę, wiek pojazdu czy specyfikę użytkowania. Oczywiście wszystkie współczesne auta są fabrycznie zabezpieczane przeciw rdzy, ale przez cały czas eksploatacji wpływa na nie szereg czynników, które sprzyjają procesom korozji.
Przede wszystkim samochody są narażone na działanie różnorodnych warunków atmosferycznych, które w naszej strefie klimatycznej są szczególnie zmienne. Można wręcz stwierdzić, że tzw. korozja atmosferyczna to jeden z największych wrogów nadwozia i podwozia pojazdów jeżdżących po naszych drogach.
Warunki atmosferyczne a rdza w samochodach
Korozja atmosferyczna - jak sama nazwa wskazuje - występuje pod wpływem współdziałania ze sobą różnych zjawisk atmosferycznych, które przyczyniają się do tworzenia i niszczenia warstewki tlenków, co wynika z utleniających właściwości powietrza oddziałującego na powierzchnię metalową. Na skutek zjawisk elektrochemicznych dochodzi do sukcesywnego niszczenia warstwy tlenków, co więcej, wykazuje ona skłonność do wchłaniania wilgoci. Wilgoć bezpośrednio wpływa na rozwój procesów korozyjnych.
Warto przy tym pamiętać, że rozwój korozji w dużej mierze zależy od właściwości metalu, a przede wszystkim zastosowanej ochrony antykorozyjnej auta. Każdy właściciel pojazdu powinien liczyć się z tym, że zastosowanie odpowiednich preparatów przeciwdziałających powstawaniu rdzy może okazać się koniecznością. To sposób na skuteczne przeciwdziałanie korozji. Pamiętajmy, że auta przez większą część roku narażone są na oddziaływanie wilgoci, przede wszystkim deszcz. Nie mniej groźny okazuje się śnieg oraz mróz.
Do tego doliczyć należy drobne cząstki kurzu, pyłów oraz innych zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu. Dodatkowo warto uwzględnić wpływ innych czynników, takich jak m.in. tlen, azot, dwutlenek węgla, cząsteczki soli i węgla. W rejonach przemysłowych niebezpieczne są również takie substancje jak amoniak, dwutlenek siarki, kwas solny. Z tego też powodu warto pamiętać, że korozja może przebiegać nieco inaczej w różnych środowiskach.